Pædagogisk teknologi i specialundervisning
En dag fyldt med oplæg, workshops og muligheder for at netværke
Torsdag d. 11. april 2024

Hvad brænder du for?
Se her hvad dagen var fyldt med
Alternativ Supplerende Kommunikation: Skab Forbindelser gennem Diverse Kommunikationsmetoder
Dyk ned i den spændende verden af Alternativ Supplerende Kommunikation (ASK), hvor vi udforsker værktøjer og metoder designet til at styrke kommunikationen for dem med særlige behov. Opdag teknologier, der giver en stemme til dem, der har svært ved at udtrykke sig mundtligt, og deltag i workshops for at lære mere om ASK og få teknologien i hænderne.
Kunstig Intelligens og specialundervisning: Broen mellem Teknologi og Tilpasning
Tag med på en rejse ind i fremtidens undervisning, hvor kunstig intelligens (AI) og specialundervisning forenes. Opdag, hvordan avancerede algoritmer og intelligente systemer kan tilpasses individuelle læringsbehov. Vi udforsker de seneste fremskridt inden for AI og deler perspektiver om, hvordan det kan skabe mere inkluderende læringsoplevelser for alle.
Leg og læring: Gør Læring til en Leg for Alle
Dette emne fejrer kraften i leg og dens afgørende rolle i specialundervisningen. Udforsk, hvordan leg kan være en effektiv metode til at fremme sociale færdigheder, kreativ tænkning og samarbejde. Dyk ned i spændende workshops, der demonstrerer, hvordan leg kan være et kraftfuldt pædagogisk redskab i mødet med forskellige læringsbehov.
Kompenserende teknologier: Vejen til Lige Muligheder
Dette hovedemne udforsker avancerede teknologier, der kompenserer for fysiske eller kognitive udfordringer, og deler indsigter om, hvordan disse redskaber kan skabe lige muligheder for alle elever. Opdag de nyeste trends og praksisser inden for kompenserende teknologier og deres virkning på undervisningen.
MakerSpaces i specialundervisningen: Skab, Udforsk, Lær
Oplev kreativitet og læring i harmoni, når MakerSpaces indtager specialundervisningen. Dette hovedemne udforsker, hvordan MakerSpaces inspirerer til kritisk tænkning og problemopløsning blandt elever med særlige behov. Få indblik i, hvordan teknologi og håndværk kombineres for at skabe inkluderende læringsmiljøer, der styrker alle elevernes potentiale.
Program
08:30 – 09:00 | Registrering og morgenmad |
09:00 – 09:10 | Velkomst |
09:10 – 10:10 | Makerteknologi og det legende i specialundervisning |
10:10 – 10:25 | Pause |
10:25 – 11:25 | Speed Talks Hvordan benyttes teknologi rundt omkring i landet? |
11:25 – 11:55 | Hverdagsteknologi… det velfærdsteknologiske svar på Schweizerkniven… men det forpligter |
11:55 – 13:00 | Frokost |
13:00 – 14:00 | Workshops |
14:00 – 14:10 | Pause |
14:10 – 15:10 | Workshops |
15:10 – 15:30 | Pause med kaffe og kage |
15:30 – 16:30 | Workshops |

Oplæg
Bliv beriget af vores to spændende oplæg
Makerteknologi og det legende i specialundervisning
Dette oplæg handler om at anvende makerteknologier i legende undervisning i specialområdet med det formål at give elever med særlige behov flere deltagelsesmuligheder i undervisningen. For at eksemplificere måden man kan arbejde med makerteknolgier og det legende i undervisningen, tages der udgangspunkt i et brætspil ved navn Settlers of Catan.


Hverdagsteknologi… det velfærdsteknologiske svar på Schweizerkniven… men det forpligter
Teknologien udvikler sig med en fart, der gør det svært for menigmand at følge med. Både når det kommer til eksisterende teknologier, men i lige så høj grad nye teknologier, der har potentialet til at revolutionere vores måde at leve, arbejde og ikke mindst agere på.
Mange af disse teknologier gør vores liv lettere, men for mennesker med særlige behov kan de faktisk være forskellen på at have et funktionelt liv eller ej.
Makerteknologi og det legende i specialundervisning
Dette oplæg handler om at anvende makerteknologier i legende undervisning i specialområdet med det formål at give elever med særlige behov flere deltagelsesmuligheder i undervisningen. For at eksemplificere måden man kan arbejde med makerteknolgier og det legende i undervisningen, tages der udgangspunkt i et brætspil ved navn Settlers of Catan.
Oplægget indeholder også nogle synspunkter i forhold til at arbejde med spil i undervisningen. Et af de synspunkter er, at spil i undervisningen kan bidrage til at engagere og motivere de fleste elever, da det giver flere deltagelsesmuligheder at arbejde med en anden form for undervisning. I forbindelse med undervisning i specialområdet er det væsentligt at udnytte elevernes visuelle hukommelse, hvilket Catan-spillet kan være med til at gøre, da der er en hel masse visualiseringer med i spillet. Visualiseringerne er med til at stilladsere i forbindelse med gennemførelse og videreudvikling af spillet.
Intentionen med dette oplæg er at give inspiration til at videreudvikle et spil i teamet, som kan understøtte en legende tilgang i undervisningen.
Oplægget har til hensigt at give deltagerne og dets team inspiration til at bruge de eksisterende teknologier på deres skole, såsom 3D print, folioskærer og lasercut, i forbindelse med at videreudvikle et almindeligt brætspil. I oplægget tages der udgangspunkt i Settlers of Catan, men der kan sagtens tages udgangspunkt i et andet brætspil som er tilgængeligt på skolen.
Hazal Avci

Skolelærer, gymnasieunderviser og nyuddannet cand.IT. Seneste arbejdstitel: Gymnasieunderviser hos AAU on Demand, Aalborg Universitet. PT. På barsel.
Hazal er uddannet som matematik-, fysik/kemi- og historielærer med speciale i undervisning af elever med særlige behov i 2018. Nyuddannet som cand.IT. med speciale i IT, læring og organisatorisk omstilling.
Hverdagsteknologi… det velfærdsteknologiske svar på Schweizerkniven… men det forpligter
Teknologien udvikler sig med en fart, der gør det svært for menigmand at følge med. Både når det kommer til eksisterende teknologier, men i lige så høj grad nye teknologier, der har potentialet til at revolutionere vores måde at leve, arbejde og ikke mindst agere på.
Mange af disse teknologier gør vores liv lettere, men for mennesker med særlige behov kan de faktisk være forskellen på at have et funktionelt liv eller ej.
Men kun hvis vi – udviklerne såvel som os som fagpersoner, gør teknologierne tilgængelige for denne særlige borgergruppe, som vi møder i vores daglige arbejde.
I denne præsentation vil jeg give eksempler på hverdagsteknologier, som har gjort en signifikant forskel for mennesker som ellers normalt er afskåret fra at kunne det samme som du og jeg.
Noget der kun har været muligt, fordi vi har taget os tiden til at gøre teknologien tilgængelig.
Samtidig vil jeg komme med mit bud på, hvad der skal til for at vi som professionelle lykkes med dette vigtige stykke arbejde… det handler nemlig om at tænke ud-af-boksen og fokusere på mennesket frem for teknologien.
Med dette fokus kan vi nemlig flytte grænserne for, hvad der er muligt!
Morten Jacobsen

Arbejder som Teknologikonsulent på Kommunikationscentret i Hillerød. Er uddannet lærer og har arbejdet de sidste 20 år inden for specialområdet. Mortens fokus ligger på de muligheder teknologien bringer for den enkelte og brugsværdien frem for de avancerede funktioner.
Det skal nemlig give mening!
Speed Talks

Vi har i år inviteret forskellige spændende profiler ind til en speed talk.
Her er formen korte og præcise oplæg, hvor vi skærer helt ind til benet.
Hver oplægsholder får 10 minutter til at præsentere deres projekt, ide eller tip.
Du vil kort høre om spændende projekter eller gode ideer til at bruge forskellige teknologier i undervisningen eller i samværet med andre.
Morten Jacobsen
Arbejder som Teknologikonsulent på Kommunikationscentret i Hillerød. Er uddannet lærer og har arbejdet de sidste 20 år inden for specialområdet. Mortens fokus ligger på de muligheder teknologien bringer for den enkelte og brugsværdien frem for de avancerede funktioner.
Det skal nemlig give mening!
Michael Juhl Nielsen
Michael er specialskolelærer med
over 30 års undervisningserfaring.
Han har en master i læring og
læreprocesser.
Michael har i en lang årrække
været en central del af
Djurslandskolens IKT indsats og
været med til at finde teknologiske
løsninger til undervisning og
tilpassede løsninger til enkelte
elever.
Thomas Mortensen
Udviklingsleder ved Center for Specialundervisning for Unge og Voksne i Vejle Kommune
Thomas har 15 års erfaring indenfor undervisning og formidling. Først i grundskolen og de seneste 5 år på voksen- og specialområdet. Sammen med en kandidatgrad i it-didaktisk design, spiller han ofte smart – senest i forhold til generativ AI 😊
Jon Leismann Engsager
IKT konsulent på Storebæltskolen
Jon har arbejdet på Storebæltskolen i 18 år og har været bagmand for en lang række teknologiske projekter på skolen.
Senest har han opstartet skolens MakerSpace og udviklet en række undervisningsforløb for specialskole elever, hvor de benytter MakerSpace til at skabe produkter.
Workshops
Vi havde 13 workshops deltagerne kunne vælge imellem på dagen.
Alternativ Støttende Kommunikation: Skab Forbindelser gennem Diverse Kommunikationsmetoder

Workshop 1
Kom i gang med Alternativ Supplerende Kommunikation

Workshop 2
Boardmaker og interaktive tavler

Workshop 3
KnowMe – retten til at blive set og forstået korrekt
MakerSpaces i specialundervisningen: Skab, Udforsk, Lær

Workshop 4
Adgangsgivende teknologier

Workshop 5
Piger i Makerlab

Workshop 6
Deep Dive – Makerteknologi og det legende i specialundervisning
Kunstig Intelligens og specialundervisning: Broen mellem Teknologi og Tilpasning

Workshop 7
Generativ AI på specialområdet i praksis

Workshop 8
AI som redskab til ASK brugere
Leg og læring: Gør Læring til en Leg for Alle

Workshop 9
Cosmo; et motiverende & didaktisk redskab

Workshop 10
Leg og læring med OSMO til iPad

Workshop 11
Når foto bliver til film
Kompenserende teknologier: Vejen til Lige Muligheder

Workshop 12
AFLYST PGA. SYGDOM
Læs og Skriv – lad os gøre det innovativt!

Workshop 13
Slip sproget fri – Formidling med bl.a AppWriter

Kom i gang med Alternativ Supplerende Kommunikation
Workshop 1
Vores ønske er at give vores elever en stemme, men at kunne knække koden for at forstå formålet med at bruge ASK – Alternativ Supplerende Kommunikation, kan ofte være svær og rejsen lang.
På denne workshop kigger vi sammen på enkelte af de systemer, man kan bruge til at fremme kommunikationen og hvordan vi får det koblet på hightech kommunikationshjælpemidler.
Vi vil tale om Boardmaker, Kommunikationstavler, GoTalk Now, Grid, TD Snap og Tobii øjenstyring.
Helene Engsager Leismann

Helene arbejder som ergoterapeut og kommunikationsvejleder i Storebæltskolens ASK tilbud.
Hun blev ansat på Storebæltskolen i 2014. Helene har taget diplommodul i komplekse kommunikationsindsatser på UCC.
Helene har i de seneste par år arbejdet med velfærdsteknologi med fokus på brugen af iPad’en som et pædagogisk arbejdsredskab samt brugen af den i undervisningen.

Boardmaker og interaktive tavler
Workshop 2
I Boardmaker 7 er det kun fantasien der sætter grænser, og materiale kan udarbejdes direkte til den enkelte bruger. Der er dog allerede produceret en masse materiale som er lige til at hente ned og redigere i.
Kom på denne workshop og hør om, hvordan vi på Storebæltskolen benytter Boardmaker til alternativ og supplerende kommunikation, til struktur og genkendelighed i hverdagen i ASK.
Oplev blandt andet:
- Introduktion af Boardmaker 7
- Mulighed for selv at arbejde i Boardmaker
- Bliv inspireret af Boardmaker fællesskab og Community
- Leg med interaktive tavler på smartboard
- Inspiration af materiale udarbejdet af Storebæltskolen.
Vi vil sammen gennemgå Boardmaker 7 og udarbejde en kommunikationstavle.
Vi stiller computere til rådighed så du har mulighed for at afprøve Boardmaker og interaktive tavler på touchskærm.
Mette Vincentz Eriksen

Mette er børnehaveklasseleder i ASK på Storebæltskolen. Hun har arbejdet med alternativ og supplerende kommunikation i 7 år.
Mette interesserer sig for at prøve forskellige kommunikationsmidler af med eleverne, at give eleverne en stemme i verden.

KnowMe – retten til at blive set og forstået korrekt
Workshop 3
Når et menneske med udviklingshandicap ikke kan betjene de gængse kommunikationsløsninger, er der brug for et alternativ til alternativerne.
KnowMe er netop udviklet til denne særlige gruppe af mennesker, hvor ansvaret for kommunikationen ligger hos netværket i stedet for brugeren selv.
I modsætning til de traditionelle kommunikationshjælpemidler, handler det ikke blot om at få en stemme, men derimod om nærhed, interaktion, retten til at forstå og blive forstået og ikke mindst selvstændighed.
På denne workshop vil du blive introduceret til løsningen, samt få et indblik i de muligheder, som KnowMe skaber for den enkelte samt dennes netværk. KnowMe er nemlig mere end bare en app… det er et mindset!
Morten Jacobsen

Morten arbejder som Teknologikonsulent på Kommunikationscentret i Hillerød. Han er uddannet lærer og har arbejdet de sidste 20 år inden for specialområdet. Mortens fokus ligger på de muligheder teknologien bringer for den enkelte og brugsværdien frem for de avancerede funktioner.
Det skal nemlig give mening!

Adgangsgivende teknologier
Workshop 4
Gennem brugen af mikrocomputere og forskellige typer sensorer, ønsker vi at skabe adgang til meningsfulde aktiviteter for personer med motoriske funktionsnedsættelser. Ved at finde et match mellem en persons bevægemuligheder og en sensor som kan registrere denne type bevægelse, kan vi omsætte en viljestyrke bevægelse til en ønsket digital handling.
Vi gennemgår processen og præsenterer teknologierne bag, med en forhåbning om at afmystificere teknologien og vise potentialet for simple, billige og modulerbare teknologiske løsninger.
Morten Freiesleben

Ergoterapeut
Forskning og udvikling hos Elsass Fonden
Mikkel Damgaard Justiniano

Civilingeniør
Forskning og udvikling hos Elsass Fonden

Piger i MakerLab
Workshop 5
Det er oftest nemt nok at tiltrække drenge til MakerLab – der er computere, værktøj, maskiner, laserskærere, 3d-printere og elektronik i massevis, men hvordan tiltrækker vi pigerne til værkstedet? Et MakerLab er i bund og grund et værksted med avanceret værktøj. Det kan vi udnytte til at omsætte kreative ideer til virkelige produkter, der kan anvendes til leg og læring – hvor teknologien fjerner nogle af de barrierer, der er for eleverne på specialområdet.
Med umiddelbar fare for at forfalde til kønsstereotyper, så kan man inddrage piger med nogle af de ting der interesserer dem: smykker, dukkehuse, gejl til Barbie og pynt til værelset – ting der kan bruges, og giver mening.
På workshoppen lærer du ikke at anvende alle maskinerne og programmerne, men der vil være mulighed for at designe et par øreringe og få dem med hjem.
Søren Noort Hansen

Søren er uddannet pædagog i 2009, og har været ansat på Storebæltskolen siden 2021.
Søren har altid interesseret sig for koblingen mellem teknologi og læring – gerne gennem learning-by-doing.

Deep Dive – Makerteknologi og det legende i specialundervisningen
Workshop 6
Hvordan kan vi, i vores teams, arbejde med makerteknologier og det legende i undervisningen med det formål at give flere deltagelsesmuligheder til elever i specialområdet?
I denne workshop skal deltagerne gå pragmatisk til værks, hvilket handler om at afprøve og undersøge Catans muligheder med henblik på at inddrage makerteknologier og det legende i undervisningen. Teknologierne skal være tilgængelige på teamets skole, således at deltagerne kan gennemføre undervisningsforløbet på egen skole. Nogle eksempler på hvilke fag deltagerne kan anvende undervisningsforløbet i, er fx historie og matematik. I forhold til historieundervisning kan brætspillet blandt andet bruges som en indgangsvinkel til rollespil, fx ved at arbejde med et forløb om stændersamfundet. Catan er et strategispil, hvilket betyder, at eleverne også kommer til at arbejde med at planlægge nogle gode strategier, for at optjene flere ressourcer i forbindelse med terningekast. Eleverne skal regne med sandsynligheder, for at finde ud af, hvilke tal der forekommer hyppigst, når de slår med en terning. Deltagerne i workshoppen skal udvikle spillet, således at det bliver til deres eget spil, som tilpasses til deres egne elevers niveau og forudsætninger.
Hazal Avci

Skolelærer, gymnasieunderviser og nyuddannet cand.IT. Seneste arbejdstitel: Gymnasieunderviser hos AAU on Demand, Aalborg Universitet. PT. På barsel.
Hazal uddannet som matematik-, fysik/kemi- og historielærer med speciale i undervisning af elever med særlige behov i 2018. Nyuddannet som cand.IT. med speciale i IT, læring og organisatorisk omstilling.

Generativ AI på specialområdet i praksis
Workshop 7
Vil du gerne lære mere om generativ AI (en kategori af AI, der kan producere nyt indhold som tekst og billeder) og hvordan det kan bruges i specialundervisning? Så kom med til denne 1 times workshop, hvor du får en introduktion til teknologien, dens fordele, ulemper, samt en masse praksisnære hands-on øvelser fra forberedelse til evaluering af undervisningen.
Workshoppen er målrettet dig, der er pædagogisk personale på specialområdet, som ønsker at få en bedre forståelse af AI og dets nuværende og fremtidige potentiale i din arbejdsdag. På workshoppen får du udleveret dit helt eget fysiske hæfte med øvelser, tricks og finter. Dette hæfte inddrager vi på workshoppen, og når du så kommer hjem og har glemt det halve, kan du tage det frem igen!
Workshoppens indhold:
- Hvad er generativ AI inkl. de risici, der er pædagogisk, etisk og juridisk.
- Hvor giver det mening at inddrage generativ AI i din praksis.
- Øvelser og snakke i rundt om bordet
- Afslutning og snak om hvad I tager med videre
Thomas Mortensen

Udviklingsleder ved Center for Specialundervisning for Unge og Voksne i Vejle Kommune
Thomas har 15 års erfaring indenfor undervisning og formidling. Først i grundskolen og de seneste 5 år på voksen- og specialområdet. Sammen med en kandidatgrad i it-didaktisk design, spiller han ofte smart – senest i forhold til generativ AI 😊

AI som redskab til ASK brugere
Workshop 8
AI er noget som er på alles læber disse dage. En banebrydende teknologi som kan benyttes til mange ting. Men hvad kan der ske, hvis vi benytter denne teknologi til mennesker med særlige behov? Til dagligt arbejder Ditte og Elin med kommunikationsprogrammet ”Grid”, hvor de underviser og laver afprøvninger til både børn og voksne uden funktionelt talesprog. Noget som er essentielt i dette arbejde, er også at finde frem til hvad der kan motivere brugeren, og derfor kan AI også være et godt redskab til netop dette. Til denne workshop vil vi gennemgå et nyt redskab i Grid, udviklet til at skabe motivation og selvstændighed i at skabe egen kunst med hjælp fra AI (Artificial Intelligence).
Elin Dögg og Ditte Maria Ankjær

Ditte Maria Ankjær er uddannet logopæd og Elin Dögg er uddannet ergoterapeut. Sammen arbejder de til dagligt som konsulenter hos virksomheden A/S Aabentoft.
Deres hverdag er en blanding af afholdelse af kurser i Grid og Alternativ Supplerende Kommunikation, være med til afprøvninger og afdækning af behov for ASK-hjælpemidler og alternativ betjening heraf samt support for både fagpersoner, familier og brugere.

Cosmo; et motiverende & didaktisk redskab
Workshop 9
En kort gennemgang af hvad Cosmo er og hvad det kan bruges til.
Hvordan vi på Geelsgårdskolen bruger det som motiverende værktøj i terapien, til at træne arbejdshukommelse og hvordan programmet kan bruges som inkluderende og medskabende læringsaktivitet.
· Et kort oplæg om programmet: hvordan virker det.
Hands-on arbejdsstationer:
· Cosmo som redskab til medskabende aktivitet i musik hos elever med hver deres evner og udfordringer.
· Cosmo som redskab til inkluderende aktivitet eller som træning og motivation
Stina Invernizzi

Lærer på Geelsgårdskolen
Stina er uddannet meritlærer i 2017. Har arbejdet som lærer på specialområdet siden 2015.
Line Torp

IKT-vejleder på Geelsgårdskolen
Line er uddannet ergoterapeut og har været ansat på Geelsgårdskolen i 14 år i flere forskellige funktioner. Line arbejder med at implementere, undervise og vejlede i brugen af teknologi i læringsrummet.

Leg og læring med OSMO til iPad
Workshop 10
OSMO er en serie af interaktive spil, som tilbyder eleven en helt anderledes og spændende måde at spille iPad på. Ved hjælp af et lille spejl kan iPad’en ”se” hvad der foregår på bordet foran den. Det betyder at det eleven tegner, bygger, programmerer eller staver kan brugerfladen på iPad’en komme med et feedback på det eleven foretager sig.
Signe arbejder med forskellige måder at bruge teknologien som medspiller i undervisningsforløb.
I vil få mulighed for at høre Signes erfaringer med spillet, hvordan det bruges i undervisningen og der er afsat god tid af til, at I får lov at prøve alle spillene selv.
Signe Moess

Signe Moess er uddannet pædagog i 2009 og har siden arbejdet på Storebæltskolen siden. Nu arbejder hun primært i indskolingen som børnehaveklasseleder, og finder veje til at introducere iPads til eleverne gennem undervisningsforløb hvor iPad’en kan give merværdi i hverdagen.

Når foto bliver til film
Workshop 11
Kender du Cirkeline, Walter og Trofast, Nightmare before Christmas, Pingo, Bjergkøbing Grand prix? Det er eksempler på Stop Motion film.
Kom og hør om Stop Motion og hvordan man laver fotos om til film.
Stop Motion er en meget enkel måde at lave et spændende og flot produkt sammen med eleverne på.
Det er en rigtig god måde at arbejde med tålmodighed, fantasi, samarbejde, idekatalog….mm.
Påstand: alle kan gøre det….se hvordan!
– Oplæg
– Eksempler
– Inspiration
– Prøv det selv
Thomas Hansen

12 år på Storebæltskolen i en af skolens ASK klasser.
Har altid haft stor interesse for film og tegnefilm.
Det har været tydeligt i hans arbejde, hvor han har produceret en lang række film og musikvideoer til brug i undervisningen.

AFLYST PGA. SYGDOM
Læs og Skriv – lad os gøre det innovativt!
Workshop 12
Det kan være rigtigt svært at komme i gang med skrivningen i undervisningen. Vi har stort fokus på læsningen, men glemmer, at skrivningen også er en vej ind i læseuniverset.
På denne workshop skal vi arbejde med:
· Læs og skriv fra Gyldendal
· Stationsundervisning
· Motivation af elever
· To lærere/pædagoger – mange muligheder i undervisningen.
Efter endt workshop har man fået en viden om opdagende skrivning, der gør det muligt at implementere dette til egen undervisning. Man tager hjem med bud på fysiske materialer samt online portaler. Vi taler om, hvorfor det er så vigtigt at kende til metoderne om bogstav og lydindlæring, og hvordan man kommer i gang med det. Vi afprøver sammen nogle af aktiviteterne fra stationsundervisningen.
Der vil være et lille oplæg om motivation samt et konkret bud på, hvordan man kan motivere eleverne til at kunne være en aktiv del af undervisningen. Vi skal tale om, hvordan man spiller hinanden gode både i relationen til eleverne, men også i den faglige relation i klassen.
To udsagn, som vi skal arbejde med:
Man skal lære, at det er sjovt at lære.
Man kan ikke undervise i noget, man ikke kender til.
Som tidligere år vil denne workshop også være præget af humor, farver og stor faglighed.
Tina Bonnie Jacobsen

Tina er 48 år og har arbejdet som lærer i 21 år. De første 10 år arbejdede hun i normalområdet, men har nu været i specialområdet og på Storebæltskolen de sidste 11 år.
Tina ser det som hendes fornemmeste opgave at formidle på en måde så alle kommer med og så alle får noget ud af undervisningen lige meget hvilket kognitive niveau de befinder sig på.

Slip sproget fri – Formidling med bl.a AppWriter
Workshop 13
På workshoppen ‘Slip sproget fri’ sætter vi fokus på, hvordan læse- og skriveteknologier kan hjælpe eleverne til at kommunikere og formidle frit, kreativt og uden de store barrierer, som ordblindhed kan være skyld i.
Vi dykker ned i de mange didaktiske muligheder, der findes i AppWriter, men ser ligeledes på, hvordan andre digitale værktøjer kan supplere og bidrage til elevernes motivation og styrke deres arbejdsindsats og deltagelsesmuligheder.
Når ordblinde elever kan læse og skrive mere effektivt, er de i stand til at følge med i undervisningen og bidrage mere aktivt til klassediskussioner og gruppearbejde. Når eleverne ikke skal bruge så meget energi på at stave og på grammatik, har de mere tid til at fokusere på at udtrykke deres ideer kreativt.
På workshoppen undersøger vi samtidig, hvordan kunstig intelligens kan understøtte elevernes skrivelyst, selvtillid og læse- og skrivefærdigheder.
Rikke Elisa Falkenberg, Kreativ konsulent Leg med IT

Rikke arbejder med kreativ læring i Leg med IT. Hun laver workshops samt udvikler undervisningsmaterialer med fokus på eleven som kreativ formidler og producent. Rikke har stor erfaring med undervisning af ordblinde elever.